Please select your home edition
Edition
Leaderboard FD July August September 2023

Volvo Ocean Race – Le podium pour Dongfeng Race Team

by Volvo Ocean Race on 22 Jun 2015
June 22, 2015. The fleet arrives in Gothenburg completing the 2014-15 Volvo Ocean Race. Dongfeng Race Team Ricardo Pinto / Volvo Ocean Race
Volvo Ocean Race – Quelle incroyable bataille pour Dongfeng Race Team ! Jusqu’au bout, jusqu’à l’entrée dans le fleuve Göta älu devant Göteborg, l’équipage sino-français s’est battu comme un beau diable face à Team Brunel et MAPFRE pour garder sa troisième place du général.

Au final, Dongfeng ne termine que 4ème en Suède, moins de trois minutes derrière MAPFRE mais reste sur le podium (3ème) de cette édition exceptionnelle de la Volvo Ocean Race.

Cette troisième place a une valeur inestimable pour l’équipage sur lequel personne n’osait parier au départ d’Alicante. Charles Caudrelier prenait pour la première fois le poste de skipper d’une équipe pour un tour du monde. Et l’équipage devait en prime intégrer des marins chinois qui pour la plupart n’avaient jamais dormi une nuit à bord quelques semaines avant le coup d’envoi.

Après neuf mois d’une course intense, après un démâtage et après deux victoires d’étapes (l’une à Sanya, l’autre à Newport), les hommes de Dongfeng ont finalement gagné l’admiration de tous y compris celle de leurs adversaires.
Leur parcours sur ce tour du monde n’est pas un sans faute mais Caudrelier a montré une capacité incroyable à fédérer et à garder la tête haute malgré les épreuves notamment la casse du mât dans la cinquième étape, peu avant le Cap Horn. L'objectif de podium est atteint.

Epaulé par Pascal Bidégorry à la navigation, le Français (vainqueur de la solitaire du Figaro en 2004 et vainqueur de l’édition précédente de la Volvo Ocean Race avec Groupama) a touché du doigt à plusieurs reprises le haut du tableau. Rappelons qu’à l’issue des quatre premières étapes, Dongfeng Race Team était deuxième du classement général à égalité de points avec Abu Dhabi Ocean Racing !

Les hommes de Caudrelier commençaient à rêver en grand de ce tour du monde mais le démâtage puis une contre performance à Lorient (7ème) ont mis à terre les ambitions de l’équipe. C'est probablement ce qui expliquait la déception palpable de Caudrelier sur le ponton de Göteborg.

« Nous sommes contents. Pour le team, le podium était l’objectif. C’est une bonne place. Mais, je suis un peu déçu, j’ai du mal à le cacher. Je suis content de ne pas à avoir à défendre notre place lors de l’In-Port. Nous sommes chanceux là-dessus. Avec ce projet, nous avons, je l’espère, aidé les Chinois à s’intéresser à la voile et à notre équipage. Gagner à Sanya, c’était fantastique. J’espère que les jeunes Chinois que nous avions dans l’équipage vont continuer à naviguer comme ils l’ont fait pendant ces neuf mois. Je me dis que certains d’entre eux pourraient être les premiers skippers d’un bateau de la Volvo Ocean Race dans quelques années. Ce serait une fierté de penser que nous lui avons mis le pied à l’étrier » a expliqué Caudrlier.

Avec cette troisième place derrière Ian Walker et ses trois campagnes et derrière Bouwe Bekking et ses sept campagnes, l’équipage sino-français n’a décidément pas à rougir de ce podium !

Leg

Zhik 2024 March - FOOTERJ Composites J/99Vaikobi 2024 FOOTER

Related Articles

Last Chance for 2024 Olympic Qualification
Starting this weekend at the Semaine Olympique Française The Last Chance Regatta, held during the 55th edition of Semaine Olympique Française (Franch Olympic Week) from 20-27 April in Hyères, France, is as it says – the last chance.
Posted today at 5:42 am
35th Antigua Classic Yacht Regatta Day 1
Easy start to an exciting week The 35th Antigua Classic Yacht Regatta got off to a slow start today with unusual calm southerly winds which prompted the race committee to shorten the Old Road course.
Posted today at 3:49 am
5.5 Metre Alpen Cup at Fraglia Vela Riva Day 1
Cold start but hot racing on Lake Garda, Italy The Jean Genie (GBR 43, Peter Morton, Andrew Palfrey, Ruairidh Scott) won two out of three races on the opening day of the 2024 5.5 Metre Alpen Cup, on Thursday, which is being hosted by the first time by Fraglia Vela Riva.
Melges 24 European Series kick-off 12th edition
All set in Trieste, a city with a rich sailing heritage and home to Italy's largest Melges 24 fleet The wait is over, and the first warning signal of the Melges 24 European Sailing Series 2024 will be given in Trieste, Italy, at noon on Friday, April 19.
First six OGR finishers all Whitbread veterans
Whitbread yacht Outlaw AU (08) crosses the finish line at 13:39 UTC to claim the Adelaide Cup Former Whitbread yacht Outlaw AU (08) crosses the Royal Yacht Squadron, Cowes finish line at 13:39 UTC, 18th April after 43 days at sea ranking 6th in line honours and IRC for Leg 4.
Clipper Race fleet set to arrive in Seattle
After taking on the North Pacific Ocean Over 170 non-professional sailors, including 25 Americans, are on board a fleet of eleven Clipper Race yachts currently battling it out in a race across the world's biggest ocean and heading for the Finish Line in Seattle.
Alegre leads the search for every small gain
Going into 2024 52 Super Series season The first of the two new Botin Partners designed TP52s to be built for this 52 Super Series season, Andy Soriano's Alegre, is on course to make its racing debut at 52 Super Series Palma Vela Sailing Week.
Trust A+T: Best in Class
Positive feedback from this Caribbean racing season Hugh Agnew recently sailed with SY Adela under Captain Greg Perkins in the Antigua Superyacht Challenge. They went on to win the Gosnell's Trophy - a great result.
10 years of growth and international success
J/70 celebrates its 10th anniversary With nearly 1,900 hulls built and National Class Associations in 25 countries, the J/70 is the largest modern sport keelboat fleet in the world.
Posted on 18 Apr
America's Cup Defender christened "Taihoro"
Cup Defender named “To move swiftly as the sea between both sky and earth.” In a stirring ceremony, Iwi Ngati Whatua Orakei gifted and blessed the name ‘Taihoro' on the boat that Emirates Team NZ will sail in their defence of the 37th America's Cup. The launch event took place at the Team's base in Auckland's Wynyard Point.